Get Adobe Flash player
Ιστορικό
Παλαιό Site
p.e.kavalas.logologo_misth_monimonlogo_misth_anaplerg.dikaiom.logodiaugeia-logoist_logot_logopaid_inst_logodoe_logo

Για το Πρόγραμμα Σίτισης “Σχολικά Γεύματα” σε Δημοτικά Σχολεία

Συναδέλφισσες-φοι

Τα μνημόνια και η επιτροπεία που επέβαλαν η τρόικα και οι δανειστές στη χώρα μας αλλά και οι ασκούμενες πολιτικές λιτότητας από το 2010 είχαν ως συνέπεια τη δραματική μείωση μισθών και τη ραγδαία αύξηση της ανεργίας που συμπαρέσυρε στην ανέχεια μεγάλα τμήματα του πληθυσμού της χώρας με δραματικές επιπτώσεις πρώτα απ’ όλα στα παιδιά. Αυτό διαπιστώθηκε με τον πιο τραγικό τρόπο από τους εκπαιδευτικούς που έβλεπαν μαθητές τους  να λιποθυμούν λόγω της ελλιπούς διατροφής και να διαπιστώνουν καθημερινά περιπτώσεις παιδιών που είχαν πρόβλημα σωστής σίτισης. 

Οι Εκπαιδευτικοί είχαν επισημάνει το πρόβλημα και είχαν καταγγείλει τα παραπάνω περιστατικά. Επειδή τα σχολεία αποτελούν την «αυλή της γειτονιάς» οι εκπαιδευτικοί γνωρίζουν περισσότερο ίσως από τον καθένα τα προβλήματα και τα αδιέξοδα της ανθρωπιστικής κρίσης διότι «ζουν» με τα παιδιά και γνωρίζουν τον κοινωνικό περίγυρο και τις ανάγκες του. Επιπλέον,  επειδή το σχολείο αποτελεί το δεύτερο σπίτι των παιδιών και οι σχέσεις των εκπαιδευτικών με τους μαθητές δεν είναι μόνο διδάσκοντα και διδασκόμενου , αλλά αποτελούν «παιδιά τους» , σχεδόν όλοι οι σύλλογοι διδασκόντων πήραν πρωτοβουλίες συγκέντρωσης τροφών , αλλά και πρωτοβουλίες οικονομικής ενίσχυσης οικογενειών που την είχαν απόλυτη ανάγκη. Ταυτόχρονα διεκδίκησαν λύσεις άμεσες ώστε να σταματήσουν να βλέπουν παιδικά μάτια και σώματα υποσιτισμένα.

Η Κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ-ΟΙΚΟΛΟΓΩΝμεταξύ και άλλων πρωτοβουλιών για την μετρίαση των επιπτώσεων της ανθρωπιστικής κρίσης, αποφάσισε να δοθούν και σχολικά γεύματα σε περιοχές με μαθητές που έχουν πληγεί περισσότερο από την κρίση. Ο ίδιος ο Πρωθυπουργός μάλιστα ανακοίνωσε τον Ιανουάριο στη Θεσσαλονίκη το πρόγραμμα  «σχολικά γεύματα» για χιλιάδες μαθητές.

Όλη η εκπαιδευτική κοινότητα χαιρέτησε αυτήν την πρωτοβουλία και οι γονείς την είδαν ως μια κίνηση ουσίας και την αποδέχτηκαν με τα καλύτερα λόγια και τα καλύτερα αισθήματα.

Οι εκπαιδευτικοί των οποίων τα σχολεία τους επιλέχτηκαν να  συμμετέχουν στο πρόγραμμα κινητοποιήθηκαν, ενημέρωσαν τους γονείς  και συγκέντρωσαν τις δηλώσεις για συμμετοχή των παιδιών στο πρόγραμμα και ανέμεναν την εφαρμογή του σύμφωνα με την απόφαση του ΥΠΠΕΘ που έλεγε ότι οι μαθητές που συμμετέχουν στο ολοήμερο πρόγραμμα  θα γευματίζουν στην τραπεζαρία του σχολείου και τα υπόλοιπα  θα παίρνουν το γεύμα στο σπίτι τους και εκεί θα γευματίζουν. Mε βάση αυτή την απόφαση έγινε η ενημέρωση στους γονείς και κηδεμόνες  οι οποίοι σχεδόν στο σύνολό τους δήλωσαν ότι τα παιδιά τους επιθυμούν να λάβουν το καθημερινό γεύμα.

Το Υπουργείο Παιδείας[ΥΠΠΕΘ]όμως στις 23-3-17 την αντικατέστησε με νέα που ορίζει ότι όλα τα παιδιά θα γευματίζουν στο σχολείο από τη λήξη του ωραρίου13:15 έως τις 13:45. Η αιτιολόγηση της απόφασης αυτής έχει ορθό παιδαγωγικό σκεπτικό, αλλά είναι μια ιδέα που δεν λαμβάνει υπόψη το «πεδίο» , όπως αυτό έχει διαμορφωθεί και υπάρχει στο ελληνικό δημοτικό σχολείο.

Η παντελής έλλειψη υποδομών ώστε να μπορούν όλα τα παιδιά να γευματίζουν σε κατάλληλους χώρους καθώς και η έλλειψη ανάλογου προσωπικού που σχετίζεται με τη διαδικασία της σίτισης πάει να καλυφθεί με το φιλότιμο των εκπαιδευτικών ώστε να είναι αυτοί που  θα κάνουν μια σειρά πράγματα που δεν είναι στις  αρμοδιότητές  τους. Αρμοδιότητες που δεν προκύπτουν μάλιστα από την κείμενη νομοθεσία. Στην ουσία «νομοθετείται» η προσφορά και η αλληλεγγύη των εκπαιδευτικών και μάλιστα σε χώρους που δεν μπορούν να υποστηρίξουν μια τέτοια διαδικασία.

Το επιχείρημα ότι τα γεύματα πρέπει να είναι μέρος της σχολικής ζωής και ότι η όλη διαδικασία αποτελεί παιδαγωγική πράξη με την έννοια της αλληλεπίδρασης, της συνευθύνης , της συνεργασίας εκπαιδευτικών και μαθητών , αλλά και μαθητών μεταξύ τους είναι σωστό, γιατί πράγματι ένα τέτοιο εγχείρημα αποτελεί ουσιαστική αλλαγή στο πρόγραμμα του σχολείου και δίνει μια προοδευτική κατεύθυνση ενισχύοντας το «όλοι μαζί και το εμείς» στην εκπαίδευση.

Όμως αντί αυτό να αποτελέσει μια οργανωμένη πρόταση που θα είχε συμπεριληφθεί έγκαιρα στον σχεδιασμό των σχολείων και θα παίρνει υπόψη τις ανάγκες και θα  αντιμετωπίζει τους εκπαιδευτικούς ως παιδαγωγούς- δασκάλους για να εξασφαλιστεί η επιτυχία του προγράμματος,  αποφασίστηκε να υλοποιηθεί μια βδομάδα πριν τις διακοπές του  Πάσχα χωρίς κανέναν προηγούμενο διάλογο με τους εκπαιδευτικούς και τους γονείς.

Δεν είναι μόνο η έλλειψη των τραπεζοκόμων και των χώρων που θα πρέπει να διαμορφωθούν κατάλληλα αλλά και το ότι καλούνται οι εκπαιδευτικοί να γίνουν αυτοί στην πράξη τραπεζοκόμοι, καθαριστές και εστιάτορες χωρίς ταυτόχρονα να τους αναγνωρίζεται ότι σε μια τέτοια διαδικασία  θα λειτουργούν ως δάσκαλοι, και ως παιδαγωγοί. Το επιχείρημα ότι οι  εκπαιδευτικοί  θα κάνουν απλά μια «επίβλεψη» έρχεται σε ευθεία αντίθεση με όλα τα παραπάνω αλλά και με το βασικό  επιχείρημα του υπουργείου, ότι το να γευματίζουν τα παιδιά μαζί έχει και παιδαγωγική στόχευση. Και τα δυο δεν μπορεί να συμβαίνουν ταυτόχρονα.

Δεν υπήρξε ούτε ένας γονιός που να ζήτησε η λήψη του συνόλου των γευμάτων να γίνονται στα σχολεία , διότι οι γονείς ξέρουν το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου όπως είχε διαμορφωθεί από την αρχή της χρονιάς, αλλά και τις ελλείψεις σε υποδομές για ένα τέτοιο εγχείρημα. Αντίθετα έδειξαν όλοι την ικανοποίησή τους για την παροχή γευμάτων στους μαθητές με τον τρόπο που καθόριζε η υπουργική απόφαση του Γενάρη.

Επιπλέον πολλά παιδιά του Δημοτικού Σχολείου έχουν αδέρφια στα γειτονικά Νηπιαγωγεία και έχουν κοινή ώρα αποχώρησης,οπότε θα είναι δύσκολο για τους γονείς και τα νήπια για μια ώρα να περιμένουν(;) να τελειώσουν τα μεγαλύτερα παιδιά το γεύμα τους στο σχολείο.

Πολλά παιδιά μετακινούνται δωρεάν με μισθωμένα λεωφορεία από και προς το σπίτι τους σε καθορισμένη ώρα. Η οποιαδήποτε αλλαγή θα επιφέρει δυσεπίλυτα προβλήματα.

Αποτέλεσμα όλων αυτών και κυρίως ένα νέο κάλεσμα των γονέων και κηδεμόνων και για άλλη μια φορά να δηλώσουν ή όχι τη συμμετοχή των παιδιών τους στο πρόγραμμα θα επιφέρει τελικά  δραματική μείωση  στη συμμετοχή, δηλαδή εν μέρει ακύρωση του προγράμματος για πολλά παιδιά.

Για όλους τους παραπάνω λόγους  είναι δίκαιο  και επίκαιρο το αίτημα  των εκπαιδευτικών η ώρα της σίτισης να γίνει σίτιση-δραστηριότητες και να δοθεί ως ώρα διδακτική σε όλους τους εκπαιδευτικούς που εμπλέκονται με τη σίτιση των μαθητών στο ολοήμερο σχολείο.

Επειδή ο σχεδιασμός των προγραμμάτων των σχολείων δεν έγινε από την αρχή της χρονιάς στη βάση και αυτών των παραμέτρων και  των αναγκών δεν μπορεί να υπάρξει τροποποίηση στο «πάρα πέντε» του προγράμματος του σχολείου. (θεσμοθετώντας ουσιαστικά έναν δεύτερο «τύπο ολοήμερου(;)» μέχρι τις 2 μμ.

Επίσης ούτε σαν σκέψη δεν μπορεί  να γίνουν τα παρακάτω:

  • η σίτιση να γίνει σε βάρους του ωρολογίου διδακτικού προγράμματος ( πχ την 6η ώρα)
  • παιδιά που δήλωσαν συμμετοχή στο πρόγραμμα και δεν είναι στο ολοήμερο να αποκλεισθούν από το πρόγραμμα και να συμμετέχουν μόνο τα παιδιά που μένουν στο ολοήμερο.
  • Ούτε μπορεί να εφαρμοστεί το πρόγραμμα«αλά καρτ» μόνο σε σχολεία που «θέλουν ή μπορούν», διότι τότε η κυβέρνηση  θα έχει επιλέξει η εφαρμογή του προγράμματος να γίνει στη  βάση του «οι καλοί, οι κακοί και οι άσχημοι» με υπαρκτό τον κίνδυνο «κοινωνικώναυτοματισμών», πράγμα απαράδεκτο.

Τούτων δοθέντων οι Εκπαιδευτικοί Ριζοσπαστικής Αριστεράς-ΕΡΑ,

Καλούμε άμεσα την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να προβεί σε τροποποίηση της πρόσφατης εγκυκλίου για τη σίτιση και να υιοθετήσει την κατεύθυνση που το ίδιο είχε δώσει τον Ιανουάριο και ταυτόχρονα να ανοίξει τον διάλογο πώς και με ποιες προϋποθέσεις θα μπορεί να γίνει από το νέο σχολικό έτος η σίτιση όλων των παιδιών στα σχολεία.

Print Friendly, PDF & Email