Get Adobe Flash player
Αρχείο
Παλαιό Site
p.e.kavalas.logologo_misth_monimonlogo_misth_anaplerg.dikaiom.logodiaugeia-logoist_logot_logopaid_inst_logodoe_logo

 

Μάιος  2018

ΓΕΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ ΣΥΛΛΟΓΩΝ – 87η Γ.Σ. της ΔΟΕ

Η εκπαίδευση στα χρόνια των μνημονίων και της νεοφιλελεύθερης επιτήρησης

Συναδέλφισσες-Συνάδελφοι

Η εκπαίδευση εδώ και οχτώ[8] χρόνια βρέθηκε και βρίσκεται και αυτή στη μέγγενη των μνημονίων, της επιτροπείας και στις κατευθύνσεις  του ΟΟΣΑ. Βρέθηκε όμως και ως πρώτιστη επιλογή από τις κυβερνήσεις ΝΔ – ΠΑΣΟΚ στις νεοφιλελεύθερες ράγες της συρρίκνωσής της ως δημόσιο και καθολικό αγαθό, με κατακόρυφη πτώση της δημόσιας χρηματοδότησης, αλλά και την άσκηση της αγοραίας αντίληψης σε όλες τις πτυχές που την διέπουν. Ατομική Αξιολόγηση- έλεγχος- ποινές- απολύσεις- ελαστικές σχέσεις εργασίας, μειώσεις μισθών και συντάξεων και μέρος της να γίνεται βορά στους επιχειρηματίες της εκπαίδευσης. Η λογική «ο καθένας με την γνώση του» και ο θρίαμβος του «να έχεις» απέναντι στο «να είσαι» και ο άκρατος ανταγωνισμός μεταξύ αλλήλων ήταν επιδίωξη να κυριαρχήσει με κάθε κόστος. Χαρακτηριστικό είναι ο περίφημος κόφτης του 15%, όπου υποχρεωτικά οι δημόσιοι υπάλληλοι θα «κόβονταν» μέσω της περίφημης αξιολόγησης της συγκυβέρνησης Ν.Δ.- ΠΑΣΟΚ με πρώτον «το λίθο βαλέτω» το εξαπτέρυγο του νεοφιλελευθερισμού τον νυν πρόεδρο της ΝΔ, Κυριάκο Μητσοτάκη.

 Η Εκπαίδευση συνέχισε και επί της σημερινής κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ – ΑΝΕΛ  να βρίσκεται υπό έλεγχο και επιτήρηση από τους θεσμούς-δανειστές κατά τρόπο που οι όποιες θετικές νομοθετικές αλλαγές να περνούν από τη δαμόκλειο σπάθη του δημοσιονομικού ελέγχου, αλλά και πολλές φορές από το ιδεολογικό νεοφιλελεύθερο φίλτρο της τρόικα που θέλει την εκπαίδευση αποκλειστικά ως μέσο για την οικονομία και την αγορά και όχι ως κοινωνικό αγαθό και πεδίο μόρφωσης και ανθρώπινης χειραφέτησης.

Παρόλα αυτά από τη σημερινή Κυβέρνηση υπήρξαν και υπάρχουν θετικές αλλαγές και  λύθηκαν ζητήματα που ταλάνισαν τον κλάδο μας και την εκπαίδευση. Η κατάργηση της προσωπικής αξιολόγησης και η σύνδεση αυτής με τις μειώσεις  στους μισθούς και τις απολύσεις, η θεσμοθέτηση ενός ενιαίου τύπου ολοήμερων σχολείων Δημοτικών και Νηπιαγωγείων από το μονοθέσιο έως το πολυθέσιο για όλα τα παιδιά, η θεσμοθέτηση δάσκαλου και νηπιαγωγού πλήρους ωραρίου στα ολιγοθέσια ολοήμερα σχολεία, η στελέχωση όλων των Δημοτικών σχολείων με εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων στο πρωινό πρόγραμμα, η ένταξη των προσφυγόπουλων στο δημόσιο σχολείο και η ίδρυση εκατοντάδων Τμημάτων Υποδοχής και ΔΥΕΠ, η ίδρυση μετά από 8 χρόνια εκατοντάδων νέων Τμημάτων Ένταξης και Ειδικών Σχολείων, η έγκαιρη πρόσληψη του μεγαλύτερου μέρους των αναπληρωτών, η θεσμοθέτηση μειωμένου εισιτηρίου από και προς τα νησιά και διευκολύνσεων στους αναπληρωτές, η κατάργηση της πολιτικής επιστράτευσης, η κατάργηση των αυταρχικών προβλέψεων του πειθαρχικού δικαίου και της αυτοδίκαιης αργίας, η κατάργηση του Π.Δ. για τις υποχρεωτικές μεταθέσεις σε όλη την επικράτεια, η επανίδρυση των κατηργημένων ΕΠΑΛ και ΕΠΑΣ, η επαναπρόσληψη των απολυμένων εκπαιδευτικών, η ρύθμιση παρ όλες τις πιέσεις ώστε η πρώτη ώρα στο ολοήμερο σχολείο να λογίζεται ως ώρα διδακτική, η απόδοση οργανικών θέσεων στους συναδέλφους των όλων των ειδικοτήτων και η δωρεάν υγειονομική κάλυψη όλων των ανασφάλιστων συμπατριωτών μας αποτέλεσαν πολιτικά βήματα στη σωστή κατεύθυνση.

Επίσης το υπό ψήφιση ν/σ  για την « ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΩΝ ΔΟΜΩΝ …» εμπεριέχει μια σειρά θετικές διατάξεις όπως:

  • Καταργεί το ΠΔ 152/2013, δηλ. την προσωπική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών (πλην των στελεχών εκπαίδευσης) και σε συνδυασμό με την κατάργηση της  σύνδεσης μισθού-βαθμού με την αξιολόγηση δικαιώνεται ένα κρίσιμο αίτημα που αποτέλεσε αιτία μεγάλων αγώνων του κλάδου.
  • Ο Προγραμματισμός και η ανατροφοδοτική αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου σε επίπεδο σχολείου από τους εκπαιδευτικούς ενδυναμώνει το ρόλο του συλλόγου διδασκόντων, δεν συνδέεται με δείκτες και δεν υφίσταται καμία σύνδεση με την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και την κατηγοριοποίηση των σχολείων.
  • Αντικαθιστά την υποκειμενικότητα του ενός στις δομές της εκπαιδευτικής υποστήριξης, με την ίδρυση και ανάπτυξη δομών μιας νέας κουλτούρας που θα βασίζεται στην συνεργασία,  στη διεπιστημονικότητα και στη συλλογικότητα, αντιμετωπίζοντας κατά τρόπο ενιαίο όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
  • Αυξάνει τον αριθμό των υποδιευθυντών στα δημοτικά σχολεία και μειώνει το ωράριο για τους διευθυντές-υποδιευθυντές που πέραν των άλλων δημιουργούνται και νέες θέσεις εργασίας.
  • Αυξάνει το επίδομα προϊσταμένων στα ολιγοθέσια Νηπιαγωγεία και Δημοτικά.

Στο ν/σ αυτό όμως υπάρχουν διατάξεις που μας βρίσκουν αντίθετους:

  • Η ΕΡΑ είναι υπέρ της συμμετοχής όλων των εκπαιδευτικών (και των αναπληρωτών) που διδάσκουν στο σχολείο στην κρίση για την επιλογή εκπαιδευτικών που διεκδικούν θέση στελέχους της εκπαίδευσης στο σχολείο και υπέρ των θητειών[μέχρι δύο συνεχόμενες] όλων των στελεχών εκπαίδευσης. Είναι αντίθετη όμως στην αξιολόγηση των υποδιευθυντών και διευθυντών σχολείων γιατί πρόκειται για εκπαιδευτικούς της τάξης και δεν μπορεί ποσοτικοί χαρακτηρισμοί μεταξύ συνεργατών στο ίδιο σχολείο να αντικαταστήσουν την ανάγκη δημιουργίας σχέσεων συναδελφικών, σχέσεων εμπιστοσύνης και συνεργατισμού που πρέπει να υπάρχουν στα σχολεία.
  • Η ΕΡΑ επιμένει ότι το εκπαιδευτικό κίνημα θα πρέπει να συνταχθεί και να αγωνιστεί υπέρ της θέσης πως ο διευθυντής σχολείου να είναι αιρετός με θητεία  με ρόλο συντονιστή και όχι διοικητικό στέλεχος που θα προέρχεται από «πίνακες» και θα βρίσκεται σε παράλληλη σχέση με τον σύλλογο διδασκόντων. Δυστυχώς αυτή η θέση απορρίφθηκε από το ΣτΕ, σε μια χρονική στιγμή που όμως ούτε η ΔΟΕ και οι περισσότερες παρατάξεις την υποστήριξαν – μάλιστα κατήγγειλαν την παραπάνω θέση όπως η ΔΑΚΕ και η ΔΗΣΥ-ΠΑΣΚ.
  • Η ΕΡΑ με γνώμονα τις διαχρονικές αρχές και αξίες της, πιστή στους αγώνες της, χωρίς προκαταλήψεις και δεσμεύσεις απέναντι στην κυβέρνηση και με πρόταγμα την αναβάθμιση της εκπαίδευσης θα στηρίξει τις θετικές διατάξεις του ν/σ, θα εναντιωθεί στις αρνητικές και θα αγωνιστεί να μην εφαρμοστούν.

Για τις θετικές ρυθμίσεις που έγιναν από την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ και που αποτελούσαν χρόνια αιτήματα του κλάδου διαπιστώνουμε ότι άλλες παρατάξεις επενδύουν στην καταστροφολογία και στα fake news και άλλες να σιωπούν, αναπολώντας μάλλον το σχολείο που «χάθηκε», αυτό των Αρβανιτόπουλου-Διαμαντοπούλου. Μάλλον  ξεχνούν εύκολα και λησμονούν τι έπαθε ο κλάδος και η εκπαίδευση από τις πολιτικές ΝΔ και ΠΑΣΟΚ, από τις πολιτικές της στοχοποίησης των εκπαιδευτικών, του φόβου και του ελέγχου της αξιολόγησης με ανοιχτές πόρτες και παράθυρα για απολύσεις.

Κομβικής σημασίας ζήτημα ήταν η θεσμοθέτηση της δίχρονης υποχρεωτικής φοίτησης στο νηπιαγωγείο.

Οι Εκπαιδευτικοί Ριζοσπαστικής Αριστεράς – Ε.Ρ.Α- είχαν και έχουν ως βασική  διεκδίκηση του εκπαιδευτικού κινήματος την ανάγκη 14χρονης δημόσιας δωρεάν υποχρεωτικής εκπαίδευσης και της δίχρονης υποχρεωτικής φοίτησης στο δημόσιο νηπιαγωγείο όλων των παιδιών 4-6 ετών με εκπαιδευτικούς νηπιαγωγούς.

Χαιρετήσαμε  τη θεσμοθέτηση της Δίχρονης Υποχρεωτικής φοίτησης των παιδιών ηλικίας 4-6 ετών στο νηπιαγωγείο από την παρούσα κυβέρνηση, ως μέρος της δημόσιας και δωρεάν υποχρεωτικής εκπαίδευσης (άρθρο 33 ν. 4521/2018), θεσμοθέτηση που έγινε εν μέσω σφοδρών αντιδράσεων από την  νεοφιλελεύθερη ηγεσία της Κ.Ε.Δ.Ε., της ΠΟΕ-ΟΤΑ αλλά  ακόμα και μέσα στη βουλή από τα κόμματα. (δεν την ψήφισαν Ν.Δ. –ΠΑΣΟΚ (ΔΗΣΥ) -ΚΚΕ).

Χαιρετίζουμε την έναρξη της εφαρμογής του νόμου για την δίχρονη υποχρεωτική φοίτηση στα νηπιαγωγεία, ενός νόμου που για 50 χρόνια πάλευε να νομοθετηθεί και να εφαρμοστεί η εκπαιδευτική κοινότητα.

Οι 184 δήμοι-δήμαρχοι που προσήλθαν με θετική ψήφο στις τριμελείς επιτροπές ώστε από τη νέα σχολική χρονιά να εφαρμοστεί ο νόμος  δείχνει ότι η προπαγάνδα της ηγεσίας της ΚΕΔΕ και των επιχειρηματιών-ιδιωτών των παιδικών σταθμών κατά της φοίτησης στο νηπιαγωγείο, δεν μπορεί να υποσκελίσει την κοινωνική απαίτηση και ανάγκη για δωρεάν και δημόσια φοίτηση και των προνηπίων σε σχολεία, στα νηπιαγωγεία.

Δεν αποδεχόμαστε όμως την απόφαση του Υπουργείου Παιδείας να μη ισχύσει από τη νέα σχολική χρονιά ο νόμος (άρθρο 33 νόμος 4521/2018) και σε εκείνους τους Δήμους που  οι τριμελείς επιτροπές  εισηγήθηκαν θετικά την εφαρμογή του.

Δεν αποδεχόμαστε για θέματα που άπτονται του Δημόσιου Σχολείου και της εκπαιδευτικής πολιτικής της χώρας καθοριστικοί «κριτές» να είναι οι Δήμοι-δήμαρχοι, η κυβέρνηση και το υπουργείο παιδείας ασκούν εκπαιδευτική πολιτική και  έχουν υποχρέωση να πάρουν την ευθύνη υλοποίησης του νόμου με την δέσμευση όμως γενναίας χρηματοδότησης ώστε να καλυφθούν οι ανάγκες στέγασης όλων των νηπίων.

Η κατάργηση του ΟΣΚ στην οποία προέβησαν οι κυβερνήσεις ΝΔ- ΠΑΣΟΚ και που συνεχίζεται μέχρι σήμερα και η μεταφορά της αρμοδιότητας για τον σχεδιασμό και την υλοποίηση σχολικών κτηρίων-υποδομών στους Δήμους, χωρίς να συνοδεύεται μάλιστα από την απαιτούμενη χρηματοδότηση, αποδείχτηκε λανθασμένη και με επιπτώσεις ολέθριες για την εκπαίδευση. Απαιτείται ίδρυση δημόσιου οργανισμού για την ανέγερση σύγχρονων διδακτηρίων και για τον εξοπλισμό τους.

Οι διεκδικήσεις μας

Η ΕΡΑ χωρίς να ξεχνά, δεν μένει στο χτες, διεκδικεί σταθερά ένα Δημοκρατικό, Ανθρώπινο και Δωρεάν Δημόσιο Σχολείο, ένα σχολείο με όλους τους αναγκαίους εκπαιδευτικούς που θα συντελεί  στην κατάκτηση υψηλού μορφωτικού επιπέδου για όλα τα παιδιά, ένα σχολείο που δεν θα αποκλείει κανένα παιδί από την πρόσβαση στα δημόσια αγαθά της παιδείας.

Οι Εκπαιδευτικοί Ριζοσπαστικής Αριστεράς-ΕΡΑ- με αυτές τις θέσεις ως αφετηρία, αλλά και τις κατακτήσεις του κλάδου, καταθέτουμε ως  «προμετωπίδα» στους αγώνες μας το παρακάτω διεκδικητικό πλαίσιο:

  • Δεκατετράχρονη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση. Δίχρονη υποχρεωτική φοίτηση στο Νηπιαγωγείο σε όλη την επικράτεια για όλα τα παιδιά 4-6 χρονών.
  • Μαζικοί μόνιμοι διορισμοί στην εκπαίδευση. Διορισμό των συμβασιούχων εκπαιδευτικών (αναπληρωτών) που καλύπτουν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, τώρα.
  • Πλήρη εργασιακά, εκπαιδευτικά, ασφαλιστικά και συνδικαλιστικά δικαιώματα στους αναπληρωτές.
  • Μαζικούς μόνιμους διορισμούς στην Ειδική αγωγή.
  • Ψήφιση νέου νόμου για τις προσλήψεις που θα βασίζεται στην προϋπηρεσία των συναδέλφων αναπληρωτών που υπηρετούν επί χρόνια στο δημόσιο σχολείο.
  • Μείωση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα 20 για τα δημοτικά και 15 στα νηπιαγωγεία.
  • Μείωση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών της πρωτοβάθμιας –ίδιο με αυτό της δευτεροβάθμιας.
  • Μείωση του διδακτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών και στα ολιγοθέσια Νηπιαγωγεία και Δημοτικά σχολεία, ώστε να εξισωθεί με αυτό των πολυθεσίων.
  • Σταδιακή μείωση του διδακτικού ωραρίου και μετά την 20ετία.
  • Θεσμοθέτηση θέσης υποδιευθυντή από το 6θέσιο και δεύτερου από το 12θέσιο Δημοτικό Σχολείο.
  • Αύξηση του επιδόματος προϊσταμένου ολιγοθεσίου Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου, ίσο με αυτό του υποδιευθυντή σχολείου.
  • Θεσμοθέτηση μεταφορικού ισοδύναμου για τους αναπληρωτές και για όλους τους εκπαιδευτικούς που εργάζονται στα νησιά.
  • Λύση τώρα και άρση της αδικίας που έχει τελεστεί εις βάρος των κοινών ειδικοτήτων της πρωτοβάθμιας με το συνεχόμενο αμετάθετο.
  • Όχι στις καταργήσεις και συγχωνεύσεις σχολείων.
  • Ανέγερση νέων κτιριακών υποδομών, ικανών να ανταποκριθούν στην πλήρη εφαρμογή της δίχρονης φοίτησης στο νηπιαγωγείο και γενικότερα στις σύγχρονες ανάγκες σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
  • Ίδρυση δημόσιου οργανισμού για την ανέγερση σύγχρονων διδακτηρίων.
  • Δημιουργία οργανικής θέσης σε κάθε πολυθέσιο σχολείο ενός επιπλέον δασκάλου για ενισχυτική διδασκαλία και εντός των τάξεων που υπάρχει παιδαγωγική ανάγκη.
  • Ικανός αριθμός δασκάλων και νηπιαγωγών στη διάθεση της διεύθυνσης εκπαίδευσης που θα καλύπτουν ολιγοήμερες έκτακτες ανάγκες των σχολείων.
  • Ίδρυση και λειτουργία Τμημάτων Ένταξης σε όλα τα σχολεία.
  • Επέκταση του θεσμού της Παράλληλης στήριξης ώστε να καλυφθούν όλες οι ανάγκες των μαθητών που χρήζουν ειδική αγωγή.
  • Ορισμός σταθερού εκπαιδευτικού, υπεύθυνου για κάθε ολοήμερο σχολείο με περισσότερα από δυο τμήματα.
  • Να εγγράφονται όλοι οι μαθητές στο ολοήμερο μόνο με δήλωση του γονέα.
  • Θεσμοθέτηση παιδαγωγικής- επιμορφωτικής συνεδρίασης του συλλόγου διδασκόντων που θα λογίζεται ως ώρα διδακτική.
  • Ενίσχυση του παιδαγωγικού ρόλου και των αρμοδιοτήτων του Συλλόγου Διδασκόντων, αποφασιστική η κρίση του για την επιλογή διευθυντών.
  • Διευθυντές-συντονιστές με θητεία
  • Επιμόρφωση όλων των εκπαιδευτικών με ευθύνη της πολιτείας με απαλλαγή των διδακτικών καθηκόντων, επαναφορά των διδασκαλείων.
  • Χορήγηση εκπαιδευτικών αδειών για δωρεάν μεταπτυχιακές σπουδές.
  • Επέκταση του προγράμματος για τις βιβλιοθήκες σε όλα τα σχολεία και για τη λειτουργία τους να διατεθούν τουλάχιστον πέντε[5] διδακτικές ώρες. Δημιουργία αίθουσας πληροφορικής ενταγμένη στο πρόγραμμα των βιβλιοθηκών έτσι που να λειτουργεί και ως ηλεκτρονική βιβλιοθήκη.
  • Υποστήριξη των σχολείων με μόνιμο  επιστημονικό και βοηθητικό προσωπικό.
  • Επέκταση του προγράμματος σίτισης σε όλα τα σχολεία.
  • Αύξηση των δαπανών για την παιδεία. Να δοθεί ειδική χρηματοδότηση για τις πολιτιστικές – εκπαιδευτικές επισκέψεις και δραστηριότητες των σχολείων.
  • Ένταξη όλων των προσφυγόπουλων-μεταναστόπουλων στα σχολεία με παράλληλη λειτουργία τάξεων υποδοχής.
  • Αυξήσεις στους μισθούς και στις συντάξεις.
  • Η ανατροπή των διατάξεων και ρυθμίσεων για τα όρια της συνταξιοδότησης και το ύψος των συντάξεων δεν αποτελούν για μας γεγονός τελεσίδικο, αποτελεί προτεραιότητα στις διεκδικήσεις και στον αγώνα μας.
  • Πλήρη σύνταξη στα 35 χρόνια εργασίας χωρίς όριο ηλικίας.
  • ΟΧΙ στα μνημόνια, στην επιτροπεία και στις νεοφιλελεύθερες και «αγοραίας» έμπνευσης οδηγίες της ΕΕ-ΔΝΤ και του ΟΟΣΑ.

Υπερασπίζουμε τις  κατακτήσεις μας,
δεν θα αφήσουμε να γίνουν αιτήματα και συνθήματα σε αυριανά πανό.

Πίσω δε γυρίζουμε, Προχωράμε.

 

Ο δρόμος του αγώνα για δημοκρατία, για τα δικαιώματα στην εργασία, για παιδεία και  υγεία για όλο τον λαό, για έναν καλύτερο και δίκαιο κόσμο δεν έχει γυρισμό.

Print Friendly, PDF & Email

Aitisi_eggrafis1Aitisi_diagrafis1Syndromes4