Με αφορμή τη συζήτηση για το «bullying»
Με αφορμή διάφορα περιστατικά σε σχολεία το τελευταίο διάστημα και στη πόλη μας, αναθερμάνθηκε η συζήτηση για τον σχολικό εκφοβισμό, το λεγόμενο «bullying».
Ο όρος αποδίδεται στα ελληνικά ως «ενδοσχολική βία», «σχολικός εκφοβισμός» ή καλύτερα ως «θυματοποίηση». Ο ορισμός ωστόσο του «bullying» παραμένει προβληματικός, αφού κάτω από την «ομπρέλα» του συχνά τσουβαλιάζονται από απλά πειράγματα μέχρι και το πραγματικά απαράδεκτο φαινόμενο της θυματοποίησης ενός μαθητή, της στοχοποίησής του και του επαναλαμβανόμενου εκφοβισμού του.
Με άλλα λόγια, μιλάμε για ένα φαινόμενο που πρέπει να εξετάζεται νηφάλια, με επιστημονικά κριτήρια, στις πραγματικές του διαστάσεις. Και οι πραγματικές του διαστάσεις στη χώρα μας δείχνουν ότι πρόκειται για ένα φαινόμενο όχι γενικευμένο, αλλά υπαρκτό, που για την αντιμετώπισή του δεν αρκούν οι διαπιστώσεις του τύπου «η βία δεν έχει θέση» στο σχολείο , ούτε οι υποδείξεις για «σεβασμό στη διαφορετικότητα»…
Το σχολείο δεν είναι σε γυάλα ή σε κενό αέρος, είναι μέρος της κοινωνίας μας, όπου η βία είναι συστατικό της στοιχείο: Από την ανεργία, τη φτώχεια και την ανασφάλεια, μέχρι την ένταση της καταστολής, τους πολέμους και την προσφυγιά.
Όπως συστατικό της στοιχείο είναι ο ανταγωνισμός, ο ατομισμός, η λογική «ο θάνατός σου η ζωή μου». Σ’ αυτό το πλαίσιο διαπλάθονται οι προσωπικότητες των νέων σήμερα, καθώς η κοινωνία, η ηθική της, οι στάσεις, οι συμπεριφορές κ.λπ. καθορίζονται από το συγκεκριμένο κοινωνικοοικονομικό σύστημα μέσα στο οποίο υπάρχουν.
Το σύστημα, με λίγα λόγια, καλλιεργεί αξίες, τρόπους και στάσεις ζωής που τελικά αντιστρατεύονται την ίδια την ανθρώπινη υπόσταση, κατακερματίζουν τη νεανική προσωπικότητα, διαμορφώνουν νέους ανθρώπους φοβισμένους, αδύναμους να πάρουν τη ζωή στα χέρια τους. Αυτές τις εμπειρίες συσσωρεύουν τα παιδιά μέσα στο σημερινό περιβάλλον. Αυτό είναι το θερμοκήπιο μέσα στο οποίο καλλιεργούνται, αναπαράγονται και διογκώνονται φαινόμενα όπως αυτό του «σχολικού εκφοβισμού».
Με δεδομένα τα παραπάνω, είναι φανερό ότι δεν αρκούν μερικές καμπανιακές ενημερώσεις και συζητήσεις στα σχολεία, κάθε φορά που το φαινόμενο έρχεται πιο οξυμένο στην επικαιρότητα. Αν θέλουμε πραγματικά να σκύψουμε πάνω στον σχολικό εκφοβισμό ως κοινωνικό φαινόμενο, πρέπει να κοιτάξουμε κατάματα τις σάπιες αξίες της σημερινής κοινωνίας και την αντανάκλασή τους στο σχολείο.
Με αυτήν την έννοια, η απάντηση στο πρόβλημα βρίσκεται στην αναζήτηση των ακριβώς αντίθετων αξιών από αυτές που προβάλλει η σάπια σημερινή κοινωνία. Ομαδικότητα και συλλογικότητα στη θέση του ακραίου ατομισμού και του «κοιτάω την πάρτη μου». Αλληλεγγύη και αλληλοβοήθεια στη θέση του ανταγωνισμού. Νοιάξιμο στη θέση της αδιαφορίας για ό,τι συμβαίνει γύρω μας. Οργανωμένη συλλογική πάλη για όσα δικαιούμαστε είναι η διέξοδος για τη δικαιολογημένη απέχθεια που νιώθει ο νέος για το σύστημα που τον καταδικάζει, και όχι ο ατομικός ακραίος δρόμος της θυματοποίησης ή της στοχοποίησης του διπλανού του.
Γι’ αυτό και η συζήτηση για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού, αλλά και για τη στήριξη και αλληλεγγύη προς τους μαθητές και τις οικογένειες που αντιμετωπίζουν οποιοδήποτε πρόβλημα (οικονομικό, υγείας κ.λπ.), χρειάζεται να γίνει πρώτα και κύρια υπόθεση των συλλόγων, των σωματείων, των γονιών και φυσικά των ίδιων των μαθητών και φοιτητών – σπουδαστών, μέσα από τα μαθητικά τους συμβούλια, τους συλλόγους τους, τα συλλογικά τους όργανα, που πρέπει να έχουν ανοιχτά μάτια και αυτιά και να παίρνουν θέση για όσα συμβαίνουν γύρω τους.
Καβάλα 19/02/2020
ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑ ΠΑΜΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ Ν. ΚΑΒΑΛΑΣ
- Ελεύθερη είσοδος εκπαιδευτικών σε αρχαιολογικούς χώρους
- Καλωσόρισμα αναπληρωτών
- Κάλεσμα σε παροχη στοιχειων νεοδιόριστων του 2022
- Έναρξη χορευτικού τμήματος του συλλόγου μας
- Αίτημα για πρωινή ζώνη στα ολιγόθεσια Δημοτικά Σχολεία
- Αίτημα για έκπτωση εισιτηρίου – Αστικό
- Αίτημα για έκπτωση εισιτηρίου – Εγνατία
- Αίτημα για έκπτωση εισιτηρίου ΚΤΕΛ
- Αίτημα για έκπτωση εισιτηρίου
- Αίτημα για αύξηση οδοιπορικών
- Αιτήσεις παραίτησης εκπαιδευτικών Π.Ε. το 2017 (Παληγιάννης Βασίλειος)
- 7000 Οργανικά κενά στα Σχολεία (Παληγιάννης Βασίλειος)
- 2η Συνεδρίαση ΑΠΥΣΠΕ
- 16.000 οι αιτήσεις μετάθεσης εκπαιδευτικών ΠΕ (Παληγιάννης Βασίλειος)
- Ενημερωτικό σημείωμα – 3η συνεδρίαση ΠΥΣΠΕ Καβάλας – ενημέρωση σχετικά με την αναγνώριση μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών
- 5η πανελλήνια σύσκεψη αιρετών (Δημοσθενίδης Δημήτρης – Aιρετός ΠΥΣΠΕ Καβάλας)
- Ενημερωτικό Δελτίο (Αποστόλου Αθανάσιος – Αιρετός Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε. Α.Μ.Θ.)
- Ανοιχτή Επιστολή Μαχόμενου Εκπαιδευτικού (Μουμτσάκης Απόστολος)
- Σημείωμα υποψήφιου αιρετού ΠΥΣΠΕ
- Πρόταση κατανομής και σύστασης νέων οργανικών θέσεων ειδικοτήτων
- Άμεση και γενική κατάπαυση του πυρός στη Μέση Ανατολή
- Πλαίσιο και πρόγραμμα δράσης που προτείνει η Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών
- Δελτίο τύπου των εκλεγμένων με την Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών
- Ούτε ένα κουλούρι, οι αυξήσεις της κυβέρνησης
- Απάντηση στην κυρία Χατζηφραντζή που στοχοποιεί τους δασκάλους
- Να αποσυρθεί άμεσα η διάταξη της Κυβέρνησης που καταργεί το δικαίωμα των εκπαιδευτικών να συμμετέχουν στην Κινητικότητα του Δημοσίου!
- Σε αδιέξοδο η λειτουργία των σχολικών μονάδων με την κατάργηση των Σχολικών Επιτροπών από την Κυβέρνηση της ΝΔ
- Να αποσυρθεί η διάταξη της Κυβέρνησης
- Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ ΟΔΗΓΕΙ ΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΑΣΦΥΞΙΑ
- Κυβέρνηση της Ν.Δ., ΥΠΑΙΘΑ και ΔΙΠΕ Χαλκιδικής διώχνουν μαθήτρια από το σχολείο της
- Όλοι-όλες στη γενική συνέλευση του συλλόγου μας
- Απαγόρευση Κινητικότητας εκπαιδευτικών
- Σύγχρονοι Μαυρογιαλούροι
- Δεν θα περάσει!
- «ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ…» Η ΟΜΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΠΕΡΙΦΕΡ…ΕΝΣ…ΕΥΣΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟ ΛΟΓΟ ΤΩΝ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΕΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ
- Παραίτηση Ασβεστά Ειρήνης από την Ε. Γ. του Ν. Τ. ΑΔΕΔΥ Καβάλας
- Βεργόπουλος Βασίλειος (ΑΠΟΨΕΙΣ)
- Κωνστατινίδου Μαλαματή (ΑΠΟΨΕΙΣ)
- Νέα τεχνάσματα παλαιάς κοπής στον εκπαιδευτικό συνδικαλισμό
- Επιστολή Τσαβδαρίδη Ανέστη
- Επιτροπή αναπληρωτών, ωρομισθίων και αδιόριστων εκπαιδευτικών Καβάλας
- Περί ηθικής ο λόγος ……ΔΗΣΥ
- Ενημερωτικό Σημείωμα (Δημοσθενίδης Δημήτρης)
- Αφιέρωμα στη δασκάλα Ρόζα Ιμβριώτη – Φώτης Λάζος
- Δήλωση Παραίτησης Στέργιου Κεχαγιά από το Δ.Σ. του Συλλόγου