Get Adobe Flash player
Ιστορικό
Παλαιό Site
p.e.kavalas.logologo_misth_monimonlogo_misth_anaplerg.dikaiom.logodiaugeia-logoist_logot_logopaid_inst_logodoe_logo

DH_SY

Ντροπολογία για την Ειδική Εκπαίδευση

Γιατί μόνο εμείς έχουμε το θάρρος να πούμε την αλήθεια

Από τις 5 έως τις 20 Αυγούστου, με κλειστά σχολεία, τις μέρες πριν και μετά το Δεκαπενταύγουστο που υπολειτουργούν τα πάντα και οι περισσότεροι βρίσκονται σε διακοπές (εν μέσω θερινής ραστώνης), ο Υπουργός Παιδείας έθεσε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση (για να μην πει κανένας ότι δεν κάνει διάλογο) ρύθμιση που αφορά «Θέματα Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης», η οποία θα κατατεθεί ως τροπολογία (ως συνήθως) στο νομοσχέδιο «Ρυθμίσεις για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση, τη διαπολιτισμική εκπαίδευση και άλλες διατάξεις».

Τις πρόσφατες θετικές εξαγγελίες για την ίδρυση νέων δομών ειδικής αγωγής έρχεται να επισκιάσει μία ντροπιαστική τροπολογία η οποία:

    • Απαξιώνει πλήρως τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από το βασικό πτυχίο.
    • Αποκαλύπτει τον εμπαιγμό και την αναλγησία της Κυβέρνησης απέναντι στους συναδέλφους εκπαιδευτικούς των κλάδων ΠΕ61 και ΠΕ71.
    • Αποκαλύπτει την αδιαφορία της Κυβέρνησης για ουσιαστική αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης, αφού επιτρέπει σε εκπαιδευτικούς χωρίς προσόντα στην Ειδική Αγωγή να στελεχώσουν τις δομές της (Ειδικά Σχολεία, Τμήματα Ένταξης, Παράλληλες Στηρίξεις, κλπ).
    • Αποκαλύπτει ακόμα μια φορά πως αντιλαμβάνεται η Κυβέρνηση το διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα.

Συγκεκριμένα:

Αποχαρακτηρίζει τις θέσεις ΠΕ71 και ΠΕ61 καταργώντας την παρ. 1 του άρθρου 56. Δεν γνωρίζουν άραγε οι συντάκτες της τροπολογίας ότι για να διορίσει ο ΑΣΕΠ με διαγωνισμό, εκπαιδευτικό οποιουδήποτε κλάδου, θα πρέπει να υπάρχουν και αντίστοιχες θέσεις χαρακτηρισμένες με τον κωδικό του κλάδου. Είναι το λιγότερο αστείο το επιχείρημα της αιτιολογικής έκθεσης ότι οι διατάξεις αυτές “διαχώριζαν τους εκπαιδευτικούς με τη δημιουργία διαφορετικών κλάδων”. Υπάρχουν δεκάδες κλάδοι στην εκπαίδευση και δηλώνουν εξειδίκευση κατοχυρώνοντας ταυτόχρονα επαγγελματικά δικαιώματα και τη θέση του καθενός στο οργανόγραμμα της εκπαίδευσης. Ας αποχαρακτηρίσουν λοιπόν όλες τις θέσεις και όχι στοχευόμενα κάποιες. Έξαλλου τους κλάδους ΠΕ71 & ΠΕ61 τους διατηρεί, τις θέσεις που μπορούν να τοποθετηθούν αποχαρακτηρίζει, γιατί αυτές αποτελούν το πραγματικό “επίδικο”.

Με την αντικατάσταση της παραγράφου 1 του άρθρου 16, σε συνδυασμό με την αντικατάσταση του άρθρου 21, δίνει το δικαίωμα κατάληψης οργανικής θέσης με αρχικό διορισμό σε εκπαιδευτικούς που δεν έχουν βασικό πτυχίο στην Ειδική Αγωγή. Οι δάσκαλοι και νηπιαγωγοί Ειδικής Αγωγής (ΠΕ71 & ΠΕ61), τη φετινή σχολική χρονιά θα εργαστούν για 15η χρονιά ως αναπληρωτές, καλύπτοντας για μία ακόμη χρονιά οργανικά κενά στην ειδική αγωγή, βλέποντας όμως ξαφνικά την Πολιτική Ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να απαξιώνει το πτυχίο τους και να ψαλιδίζει ανενδοίαστα τις ελπίδες τους για μόνιμο διορισμό. Σε κανένα άλλο εκπαιδευτικό κλάδο δεν συμβαίνει τέτοια απαξίωση του βασικού πτυχίου. Και φυσικά δεν αποτελεί ισότιμη μεταχείριση, όπως αναφέρεται στην αιτιολογική έκθεση, σκοπιμότητα αποτελεί. Οι εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στις δομές της Ειδικής Αγωγής διατηρούσαν το δικαίωμα της μετάθεσης και της απόσπασης και στις δομές της Γενικής και στις δομές της Ειδικής.

Υπενθυμίζουμε εδώ – αν και το γνωρίζουν – ότι ο κλάδος στην 84η Γενική Συνέλευση πήρε απόφαση για πρόσληψη με το Βασικό τίτλο σπουδών.

Δεν υποτιμούμε την προσφορά και τις δυνατότητες των κατόχων Μεταπτυχιακών τίτλων ειδίκευσης με βασικές σπουδές στην Γενική Εκπαίδευση, όμως αυτό δε σημαίνει ότι πρέπει να απαξιώσουμε τα δικαιώματα που απορρέουν από το βασικό πτυχίο αδικώντας άλλους και ανοίγοντας πιθανότατα παράθυρα που θα μετατρέψουν σε εργασιακή ζούγκλα το χώρο της εκπαίδευσης. Οι ίδιοι διατηρούν το δικαίωμα πρόσληψης και στη Γενική Εκπαίδευση με το βασικό τους πτυχίο. Αν το δούμε αντίστροφα, και για να έχουμε πραγματική ισοτιμία, θα έπρεπε οι έχοντες βασικό πτυχίο στην Ειδική Αγωγή και μεταπτυχιακό ειδίκευσης στη Γενική Παιδαγωγική να έχουν δικαίωμα διορισμού σε οργανική θέση της Γενικής Εκπαίδευσης, δεν το έχουν όμως. Επίσης, με την ίδια λογική απαξίωσης του βασικού πτυχίου, γιατί να μη μπορεί πχ. κάποιος με βασικό πτυχίο Παιδαγωγικού Τμήματος και Διδακτορικό στη Διδακτική της Φυσικής Αγωγής να διοριστεί σε κενή οργανική θέση Φυσικής Αγωγής στην Πρωτοβάθμια.

Επίσης σύμφωνα με την τροπολογία “Αν εξακολουθεί να συντρέχει αδυναμία πλήρωσης των κενών διατίθενται εκπαιδευτικοί χωρίς κανένα από τα ανωτέρω προσόντα ή χαρακτηριστικά“. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι υποβαθμίζεται συνειδητά η παρεχόμενη εκπαίδευση, όχι βέβαια γιατί δεν είναι ικανοί οι συνάδελφοι, αλλά γιατί δεν έχουν τα απαραίτητα προσόντα στην ειδική αγωγή. Είναι κυνική η ομολογία στην αιτιολογική έκθεση “Τέλος παρέχεται η δυνατότητα προσωρινής τοποθέτησης σε θέσεις ΕΑΕ εκπαιδευτικών με εμπειρία ή λιγότερα προσόντα στην ΕΑΕ, με αποτέλεσμα να αξιοποιείται με το βέλτιστο τρόπο το υφιστάμενο ανθρώπινο δυναμικό”. Με απλά λόγια αυτό σημαίνει ότι δυνητικά μπορούν να διατεθούν υπεράριθμοι (που δημιουργήθηκαν με το νέο Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Σχολείου) για κάλυψη κενών στην Ειδική Αγωγή, εξοικονομώντας ταυτόχρονα πόρους, προσλαμβάνοντας λιγότερους αναπληρωτές.

Η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας δείχνει να αντιμετωπίζει τα ζητήματα της Ειδικής Αγωγής με απίστευτη προχειρότητα.

Η Ειδική Αγωγή δεν είναι χώρος για πειραματισμούς. Βρίσκεται εδώ και πολλά χρόνια στο περιθώριο και οι δομές της υποστελεχώνονται και υποβαθμίζονται διαρκώς. Ζητάμε την άμεση απόσυρση των διατάξεων οι οποίες δυναμιτίζουν, για μία ακόμη φορά, τον ευαίσθητο και πολύπαθο χώρο της ειδικής αγωγής και θέτουν εν αμφιβόλω την εύρυθμη και οργανωμένη λειτουργία της.

Οι όποιες αλλαγές χρειάζεται να γίνουν στην Ειδική Αγωγή πρέπει να γίνουν μέσα από έναν ουσιαστικό διάλογο, με ανοιχτά σχολεία, με την εκπαιδευτική κοινότητα και τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς και οργανώσεις και πάνω από όλα να λαμβάνουν υπόψη τις πολυδιάστατες ανάγκες των μαθητών με αναπηρία ή/και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.

Και για να αντιμετωπιστεί πραγματικά η Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση ως αναπόσπαστο μέρος του εκπαιδευτικού συστήματος, και όχι ως ένα αυτόνομο παράλληλο σύστημα δομών, χρειάζεται ένας νόμος ενιαίος για την Γενική και Ειδική Εκπαίδευση που θα αντιμετωπίζει συνολικά και ενιαία τα ζητήματα. Αποσπασματικές τροπολογίες, με όποιο πρόσχημα και αν κατατίθενται, εντείνουν τους διαχωρισμούς και αναπαράγουν τα προβλήματα με διαφορετικές μορφές.

 

Απαιτούμε:

  • Άμεση απόσυρση της τροπολογίας.
  • Πλήρη στελέχωση όλων των δομών ειδικής αγωγής.
  • Μόνιμο διορισμό των αναπληρωτών ειδικής αγωγής ΠΕ71 & ΠΕ61 με το βασικό πτυχίο.
  • Ουσιαστικό διάλογο με ανοιχτά σχολεία και όχι προσχηματικό.

ΑΓΩΝΙΖΟΜΑΣΤΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΔΩΡΕΑΝ ΣΧΟΛΕΙΟΥ

 

Είναι καιρός να αναλάβουν όλοι τις ευθύνες τους.

 

Από τη Δημοκρατική  Συνεργασία  Καβάλας

Τζεράκης Θωμάς αιρετός ΠΥΣΠΕ

Μουμτσάκης Απόστολος πρόεδρος του Δ.Σ.

Αξιμιώτης Νικος μέλος του Δ.Σ.

Παππάς Ηλίας μέλος του Δ.Σ.