ΚΑΠΟΙΟΙ “ΟΝΕΙΡΕΥΟΝΤΑΙ” ΤΗΝ ΦΙΝΛΑΝΔΙΑ
Η παιδεία, η υγεία και το κράτος πρόνοιας πουθενά αλλού στον κόσμο δεν χρηματοδοτούνται τόσο γενναιόδωρα όσο σε αυτή τη χώρα. Οι πολίτες της δεν πληρώνουν τίποτα για την παιδεία, ούτε για την ανώτατη, η περίθαλψη κοστίζει πάμφθηνα και τα επιδόματα ανεργίας είναι ανθρώπινα και διαρκούν επ’ αόριστον. Ποια είναι αυτή η χώρα;
Η Φινλανδία…
Τι μπορούμε να διδαχτούμε από αυτήν; Αυτό το ερώτημα απασχόλησε τον δημοσιογράφο της εφημερίδας «Ουάσιγκτον Ποστ» Ρόμπερτ Κέιζερ που επισκέφθηκε πρόσφατα τη χώρα του Σιμπέλιους. Τον εντυπωσίασε πόσο βαθιά είναι ριζωμένη στην παράδοση των Φινλανδών η ιδέα της ισότητας. Όλα τα πολιτικά κόμματα υποστηρίζουν το κράτος πρόνοιας και την υψηλή φορολογία που το καθιστά εφικτό. Η Φινλανδία είναι η μοναδική χώρα της Ευρώπης που δεν είχε ποτέ βασιλιά ούτε ντόπια αριστοκρατία. Δεν έχει ιδιωτικά σχολεία ή Πανεπιστήμια, ούτε κλειστές λέσχες που να απομονώνονται σε αυτές οι πλούσιοι από τους κοινούς θνητούς. Οι φινλανδικές αρχές γνωρίζουν πόσο ακριβώς είναι το εισόδημα κάθε πολίτη και κανονίζουν την πολιτική τους ανάλογα με αυτό. Πέρυσι επέβαλαν πρόστιμο 170.000 ευρώ στον κληρονόμο ενός βιομηχάνου επειδή οδηγούσε με διπλάσια από την επιτρεπτή ταχύτητα στο κέντρο του Ελσίνκι.
Στη δεκαετία του 1990, η Φινλανδία έγινε η «ατμομηχανή» της υψηλής τεχνολογίας χάρη στη Νοkia, τη μεγαλύτερη κατασκευάστρια εταιρεία κινητών τηλεφώνων στον κόσμο. Το φινλανδικό εκπαιδευτικό σύστημα αποπνέει ισότητα. Όλοι οι μαθητές παραμένουν μαζί εννέα χρόνια στο ίδιο σχολείο, ανεξάρτητα από τις ικανότητες καθενός. Μόνο στο Λύκειο γίνεται ο διαχωρισμός ανάμεσα σε εκείνους που θέλουν να ακολουθήσουν ακαδημαϊκή και εκείνους που θέλουν να ακολουθήσουν επαγγελματική κατεύθυνση. Σύμφωνα με τον Μανουέλ Καστέλς, κοινωνιολόγο που γράφει για τη Φινλανδία εδώ και δέκα χρόνια, το φινλανδικό μοντέλο οφείλει την επιτυχία του στο κράτος πρόνοιας το οποίο κάνει τους Φινλανδούς να νιώθουν ασφαλείς.
Η χώρα υπερέχει διεθνώς, όπως κι αν τη μετρήσει κανείς. Το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ του Νταβός έχει κατατάξει την οικονομία της ως την πιο ανταγωνιστική του κόσμου. Βάσει του δείκτη των Πανεπιστημίων Γέιλ και Κολούμπια για τις χώρες που προστατεύουν περισσότερο το περιβάλλον τους, η Φινλανδία κατατάσσεται πρώτη. Σύμφωνα με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης, σε όλον τον κόσμο, μόνο η Σουηδία επενδύει στην τεχνολογία περισσότερα από τη Φινλανδία. Οι Φινλανδοί μαθητές είναι οι πρώτοι στον ανεπτυγμένο κόσμο (βάσει έρευνας που έγινε με δεκαπεντάχρονους). Σύμφωνα με την οργάνωση «Διεθνής Διαφάνεια», η Φινλανδία είναι η χώρα με τη λιγότερη διαφθορά. Οι Φινλανδοί διαβάζουν εφημερίδες και βιβλία περισσότερο από κάθε άλλο λαό. Στη Φινλανδία αναλογούν περισσότεροι μουσικοί, ανάλογα με τον πληθυσμό της, από οποιαδήποτε άλλη χώρα. Συμπέρασμα: μπροστά στο φινλανδικό, τα παραδείγματα που μας καλούν να μιμηθούμε, το αμερικανικό ή το αγγλοσαξονικό, μοιάζουν με ζούγκλα.
(Αρθρογραφία: Ρ. Βρανάς – Για την αντιγραφή: Χ. Αρβανιτόπουλος)
- Λάθη στους προσωρινούς πίνακες του ΑΣΕΠ
- Θέματα συνεδρίασης Δ.Σ 30-05-2023
- Πρόσκληση σε εκδήλωση 29-03-2023
- ΑΠΕΡΓΙΑ 15-02-2023– ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ
- ΣΥΛΛΑΛΗΤΗΡΙΟ ΚΑΒΑΛΑ 15-02-2023 ΠΛΑΤΕΙΑ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ 11 π.μ.
- Έκτακτη Γενική Συνέλευση 07-02-2023
- Ετήσιος χορός 2023 – Κοπή βασιλόπιτας
- Ευχές
- Τελετή Βράβευσης μαθητών 2022
- Βράβευση μαθητών 2022
- Αιτήσεις παραίτησης εκπαιδευτικών Π.Ε. το 2017 (Παληγιάννης Βασίλειος)
- 7000 Οργανικά κενά στα Σχολεία (Παληγιάννης Βασίλειος)
- 2η Συνεδρίαση ΑΠΥΣΠΕ
- 16.000 οι αιτήσεις μετάθεσης εκπαιδευτικών ΠΕ (Παληγιάννης Βασίλειος)
- Ενημερωτικό σημείωμα – 3η συνεδρίαση ΠΥΣΠΕ Καβάλας – ενημέρωση σχετικά με την αναγνώριση μεταπτυχιακών τίτλων σπουδών
- 5η πανελλήνια σύσκεψη αιρετών (Δημοσθενίδης Δημήτρης – Aιρετός ΠΥΣΠΕ Καβάλας)
- Ενημερωτικό Δελτίο (Αποστόλου Αθανάσιος – Αιρετός Α.Π.Υ.Σ.Π.Ε. Α.Μ.Θ.)
- Ανοιχτή Επιστολή Μαχόμενου Εκπαιδευτικού (Μουμτσάκης Απόστολος)
- Σημείωμα υποψήφιου αιρετού ΠΥΣΠΕ
- Πρόταση κατανομής και σύστασης νέων οργανικών θέσεων ειδικοτήτων
- Πλαίσιο εργασιακών δικαιωμάτων των εκπαιδευτικών για τη σχολική χρονιά 2023-24
- Οδηγός αναπληρωτών 2023
- Για τα κενά στην Παράλληλη Στήριξη
- Νομοθετικό πλαίσιο λειτουργίας Συλλόγων Διδασκόντων 2023-2024
- Καμία σκέψη για γραπτό διαγωνισμό ΑΣΕΠ
- Πρόταση πάλης για το ζήτημα των μισθών και της υπογραφής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας
- Για την 92η Γενική Συνέλευση της ΔΟΕ
- Αποκρουστικές και χυδαίες εκφράσεις από τον υπ. βουλευτή της ΝΔ Γρ. Ψαριανό
- Για τους μόνιμους διορισμούς που ανακοίνωσε το Υπουργείο Παιδείας
- Να διορθωθούν εδώ και τώρα τα λάθη στον ΟΠΣΥΔ!
- Δυνατότητα νέας υποβολής δικαιολογητικών
- Ρύθμιση οργανικών υπεραριθμιών
- Επιλογή σχολείου
- Για τις εξετάσεις τύπου ελληνικής Pisa
- Συμβούλια επιλογής Διευθυντών/-ντριών
- Παραίτηση Ασβεστά Ειρήνης από την Ε. Γ. του Ν. Τ. ΑΔΕΔΥ Καβάλας
- Βεργόπουλος Βασίλειος (ΑΠΟΨΕΙΣ)
- Κωνστατινίδου Μαλαματή (ΑΠΟΨΕΙΣ)
- Νέα τεχνάσματα παλαιάς κοπής στον εκπαιδευτικό συνδικαλισμό
- Επιστολή Τσαβδαρίδη Ανέστη
- Επιτροπή αναπληρωτών, ωρομισθίων και αδιόριστων εκπαιδευτικών Καβάλας
- Περί ηθικής ο λόγος ……ΔΗΣΥ
- Ενημερωτικό Σημείωμα (Δημοσθενίδης Δημήτρης)
- Αφιέρωμα στη δασκάλα Ρόζα Ιμβριώτη – Φώτης Λάζος
- Δήλωση Παραίτησης Στέργιου Κεχαγιά από το Δ.Σ. του Συλλόγου