Get Adobe Flash player
Ιστορικό
Παλαιό Site
p.e.kavalas.logologo_misth_monimonlogo_misth_anaplerg.dikaiom.logodiaugeia-logoist_logot_logopaid_inst_logodoe_logo

Τηλεκπαίδευση με ανοιχτά σχολεία

Συνάδελφοι από σχολεία  σε περιοχές με μεγάλα ποσοστά αποχής των μαθητών εξαιτίας του αυξημένου αριθμού κρουσμάτων κορονοϊού,  μας ενημέρωσαν πως τους ασκούνται πιέσεις από τους γονείς των μαθητών για να πραγματοποιούν τα μαθήματα μέσω τηλεκπαίδευσης.

Τα ελλιπή έως ανύπαρκτα μέτρα προστασίας μαθητών και εκπαιδευτικών που προβλέπονται από το υπουργείο παιδείας για τα σχολεία μας, δε διασφαλίζουν την ασφαλή πραγματοποίηση της διδασκαλίας, με αποτέλεσμα οι γονείς να διακατέχονται από εύλογη ανησυχία, που επιτείνεται από την αύξηση των κρουσμάτων μεταξύ των μαθητών που παρατηρήθηκαν τις προηγούμενες εβδομάδες.

Συνέπεια των παραπάνω είναι  οι πιέσεις στους εκπαιδευτικούς για την πραγματοποίηση διαδικτυακών μαθημάτων να  γίνονται εντονότερες καθημερινά, καθώς σε ορισμένα σχολεία το σύνολο των μαθητών απέχει λόγω και των σχετικών αποφάσεων και παραινέσεων των συλλόγων γονέων και κηδεμόνων. Καθώς τα σχολεία παραμένουν ανοιχτά και οι εκπαιδευτικοί βρίσκονται κανονικά στη θέση τους στο προβλεπόμενο ωράριο λειτουργίας τους, γίνονται οι άμεσοι αποδέκτες των δικαιολογημένων αυτών παραπόνων.

Ωστόσο, αυτονόητα, καμία έναρξη της τηλεκπαίδευσης, ολοκληρωτικά ή συμπληρωματικά, δεν νοείται ενώ τα σχολεία λειτουργούν κανονικά και τα μαθήματα προβλέπεται να πραγματοποιούνται δια ζώσης. Οι εκπαιδευτικοί δε θα πρέπει να υποκύπτουν στις πιέσεις και να ξεκινούν  παράλληλα μαθήματα τηλεκπαίδευσης, καθώς τέτοιες ενέργειες υποσκάπτουν τα εργασιακά μας κεκτημένα, εγκυμονούν εργασιακούς κινδύνους και ανοίγουν κερκόπορτες για περαιτέρω καταπατήσεις τους.

Λύση στα προβλήματα που δημιουργούνται στα σχολεία, εξαιτίας της ανεπαρκούς λήψης μέτρων αντιμετώπισης του κορονοϊού, δεν μπορεί να αποτελέσει η εθελοντική παροχή μαθημάτων εκτός ωραρίου και έξω από τις προβλεπόμενες διαδικασίες. Η νομιμοποίηση τέτοιων ευέλικτων μορφών διδασκαλίας, που θα εκμεταλλεύονται την «καλή μας θέληση» και θα καλύπτουν τις θεσμικές ανεπάρκειες του συστήματος,  οδηγούν σε «εύκολες» λύσεις κάλυψης εκ των έσω οποιονδήποτε κενών δημιουργούνται στα σχολεία, με άμεση συνέπεια τη μείωση του αριθμού των εκπαιδευτικών και ειδικότερα των αναπληρωτών, κάτι που ούτως ή άλλως αποτελεί βασική στόχευση του υπουργείου.

Η προσπάθεια μας οφείλει, λοιπόν, να στοχεύσει προς την κατεύθυνση της σωστής ενημέρωσης των γονέων και στη συνολική κοινή πίεση που μπορούμε να ασκήσουμε μαζί τους προκείμενου να παρθούν επιτέλους τα απαραίτητα υγειονομικά μέτρα που θα διασφαλίζουν την υγεία μαθητών και εκπαιδευτικών για να επανέλθουμε με ασφάλεια στην ομαλή λειτουργία των σχολείων μας.

Το παραπάνω κείμενο που κατατέθηκε στο ΔΣ καταψηφίστηκε από τους Αξιμιώτη και Τζεράκη (ΔΗΣΥ), από τη ΔΑΚΕ και από την ΕΡΑ- Αυτόνομο Δίκτυο.


Για τον λεγόμενο «Εσωτερικό Κανονισμό Λειτουργίας» των σχολικών μονάδων!

Μετά την έκδοση Υπουργική Απόφασης (ΦΕΚ 491-9/1/2021), καλούνται οι σχολικές μονάδες να συντάξουν «εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας» εντός του σχολικού έτους 2020 – 2021. Η συγκεκριμένη διαδικασία προβλέπεται από τον ν.4692/20 που ψήφισε η κυβέρνηση της Ν.Δ τον περασμένο Μάιο.

Ο εσωτερικός κανονισμός δεν είναι απλά μια τυπική υποχρέωση. Η κυβέρνηση ανοίγει επικίνδυνους δρόμους. Έχει άλλες στοχεύσεις.

  • Ο «εσωτερικός κανονισμός» μόνο εσωτερικός δεν είναι. Θα συντάσσεται πλέον  και με την συμμετοχή του Συντονιστή Εκπαιδευτικού Έργου, του εκπροσώπου του οικείου Δήμου, του Διευθυντή και λίγο πιο κάτω ακολουθούν και οι εκπαιδευτικοί, μαθητές και οι γονείς. Και φυσικά η απόφαση εγκρίνεται από τον Διευθυντή/τη Διευθύντρια Εκπαίδευσης αλλά και τον Συντονιστή/τη Συντονίστρια Εκπαιδευτικού Έργου. Δηλαδή ο «εξωτερικός αξιολογητής» των σχολείων θα αποφασίζει και τον δήθεν εσωτερικό κανονισμό.
  • Είναι απορίας άξιο γιατί μια σειρά ζητήματα, που καλύπτονται από το γενικότερο νομοθετικό πλαίσιο και αποτελούν αντικείμενα απασχόλησης του Συλλόγου Διδασκόντων (π.χ. σχολικές εκδηλώσεις, δράσεις, πρωτοβουλίες, σχολικός εκφοβισμός), εντάσσονται στα πλαίσια του «εσωτερικού κανονισμού. Στην πράξη υποβαθμίζεται και απαξιώνεται ο ρόλος του Συλλόγου Διδασκόντων.
  • Το Υπουργείο λες και απευθύνεται σε εισαγγελικά όργανα  και όχι σε δασκάλους των παιδιών αναφέρεται στην «κατασταλτική» αντιμετώπιση των σχολικών παραπτωμάτων, ενώ σε ζητήματα αντιμετώπισης συμπεριφορών o κυρίαρχος ρόλος του συλλόγου διδασκόντων υποβαθμίζεται με την ενίσχυση του ρόλου του Διευθυντή, του συμβούλου σχολικής ζωής,  και του Συντονιστή του Εκπαιδευτικού Έργου.
  • Εκεί που πραγματικά είναι να απορεί κάποιος είναι που το Υπουργείο αναφέρεται στην ανάγκη να ενισχυθεί το αίσθημα ευθύνης των μαθητών για την ποιότητα του σχολικού χώρου. Δεν θα διαφωνούσε φυσικά κανείς με την ανάγκη οι μαθητές να εκτιμούν και να σέβονται τον χώρο του σχολείου. Μήπως όμως πρέπει κάποιος (το κράτος μήπως;) να αρχίσει να φτιάχνει τέτοιους χώρους, «καθαρούς και συντηρημένους χώρους αιθουσών, εργαστηρίων που διαμορφώνουν τον περιβάλλοντα χώρο μέσα στον οποίο είναι δυνατόν να καλλιεργηθεί η ψυχή του παιδιού»;
  • Αντί λοιπόν να φροντίσει για τη σωστή συντήρηση των σχολικών κτιρίων, την κατασκευή νέων , σύγχρονων σχολικών μονάδων και την αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης ώστε μπορούν τα σχολεία να καλύπτουν τις λειτουργικές τους ανάγκες, φτάνει μάλιστα στο σημείο να επιβαρύνει τους γονείς με το κόστος επιδιόρθωσης των «φθορών» που θα προκαλέσουν οι μαθητές (!!). Βρέθηκε, λοιπόν, ο ένοχος για τα κακά χάλια των σχολικών υποδομών.
  • Το Υπουργείο Παιδείας δείχνει τέτοια εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς και στην παιδαγωγική τους πείρα που δίνει λεπτομερείς οδηγίες ακόμα και για το τι θα γίνει με αργοπορημένους μαθητές και σε τι χώρο θα παραμένουν!!
  • Μάλιστα το Υπουργείο σαν έτοιμο από καιρό θεσπίζει την Έκθεση αποτίμησης – ανατροφοδότηση (μας θυμίζει κάτι;) του εσωτερικού Κανονισμού ανά τακτά χρονικά διαστήματα.

Είναι φανερό ότι τα αντανακλαστικά του Υπουργείου είναι εξαιρετικά σε ότι αφορά την αντιδραστικοποίηση του ρόλου του σχολείου και την υποβάθμιση των μορφωτικών δικαιωμάτων (βλέπε αξιολόγηση/κατηγοριοποίηση σχολείων) και σχεδόν ανύπαρκτα όταν πρόκειται για τις αληθινές ανάγκες μας.

Είναι ηλίου φαεινότερο ότι ο «εσωτερικός κανονισμός», που μόνο εσωτερικός δεν είναι, σχετίζεται άμεσα με την «εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση». Στον θεματικό άξονα 9 (Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας), της Υπουργικής Απόφασης για Εσωτερική και Εξωτερική Αξιολόγηση, αξιολογείται ο δείκτης: Διασφάλιση της εφαρμογής του σχολικού κανονισμού. Ακόμα και η δημοσίευση του «εσωτερικού κανονισμού» οδηγεί στη σύγκριση, τον ανταγωνισμό και την κατηγοριοποίηση αφού το ίδιο το περιεχόμενό του άπτεται βασικών πλευρών λειτουργίας του σχολείου.

Κανείς δεν είναι ενάντια στη θέσπιση κανόνων ορθής λειτουργίας της σχολικής μονάδας, στα πλαίσια των ευρύτερων στοχεύσεων δημιουργίας κλίματος εμπιστοσύνης, αλληλεγγύης και σεβασμού ανάμεσα στα μέλη της σχολικής κοινότητας. Ενημερώνουμε την ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, που πιθανόν αδυνατεί να το αντιληφθεί ότι, όλα αυτά συμβαίνουν και σήμερα. Πολλά από τα κοινωνικά και εκπαιδευτικά προβλήματα που ξεσπούν μέσα στο σχολείο έχουν την αιτία τους σε προβλήματα που γεννιούνται έξω από αυτό. Η πλειοψηφία των εκπαιδευτικών, με συναίσθηση του παιδαγωγικού μας ρόλου,  μέσα από τους συλλόγους διδασκόντων, χωρίς τυμπανοκρουσίες, αντιμετωπίζουμε καθημερινά απλά ή συνθετότερα προβλήματα.

Η στόχευση του Υπουργείου δεν είναι να επιλυθούν αυτά τα προβλήματα, ούτε να στηριχθεί ο εκπαιδευτικός της τάξης. Βήμα – βήμα, πατώντας στους νόμους όλων των προηγούμενων κυβερνήσεων δημιουργούν ένα σχολείο που χωρίς καμία στήριξη, χωρίς χρηματοδότηση, υποδομές και μόνιμο προσωπικό καλείται να λύσει ως «αυτόνομη» οικονομική – εκπαιδευτική μονάδα το σύνολο των προβλημάτων. Αν δεν τα καταφέρνει θα φταίει το ίδιο, οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές.

  • Απαιτούμε την άμεση απόσυρση του ΦΕΚ για τον δήθεν «εσωτερικό κανονισμό».
  • Κανένα σχολείο να μην προστρέξει στη σύνταξη του «εσωτερικού κανονισμού» μέχρι ο κλάδος να τοποθετηθεί συνολικά. Από την ΦΕΚ δεν ορίζεται κανένα συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα αλλά αναφέρεται συνολικά για το έτος 2020 -2021.
  • Καλούμε τα Δ.Σ. της ΔΟΕ και της ΟΛΜΕ να πάρουν θέση.

Το παραπάνω κείμενο που κατατέθηκε στο ΔΣ καταψηφίστηκε από τον Αξιμιώτη (ΔΗΣΥ), από τη ΔΑΚΕ και από την ΕΡΑ- Αυτόνομο Δίκτυο.